Det finns så många sätt att vara kreativ på. I princip allt man gör, vare sig med eftertanke eller ej, kan mer eller mindre ses som ett skapande. Veckan som gått har verkligen utmanat mig på olika sätt. Jag kan ha svårt att gå ifrån att rita och måla på det sätt jag själv trivs med, sen kan man ju tycka vad man vill om det, men att det är utvecklande tror jag nog.
Något som är en återkommande uppmaning är att vi skall sluta rita fint. Bryta våre gränser och ej eftersträva fotolika resultat. Som exempelvis Nike menade under torsdagen, så kan vi använda kamera om det är vad som eftersträvas. (Får väl tillägga att detta inte är ett ordagrant citat av vad Nike sa, utan mer är min tolkning av hennes ord.)
Mattias utmanade oss med att ge oss ordet "gränser" fyra små papper att teckna på. Sedan blev det även flödesskrivning och andra utmaningar i text och bild. Slutresultatet blev ett vykort med en mening på och en av våra bilder, som vi fick skicka till valfri person.
Nike pushade oss sedan till att själva ta kontrollen över vad vi vill göra, och inte låta oss bli begränsade av materialet vi har framför oss. Inte heller vara begränsade av våra tankar och uppfattningar av objektet utan våga utforska det och finna det som faschinerar oss med det.
Detta var faktiskt svårare än vad jag trodde. Jag satte mig ned på golvet och började kolla på mina nypon jag plockat in, och fann en liten kvist på dessa som jag valde att fokusera på. Men när jag satt där o skissa upp den så blev det plötsligt så att hela objektet krävde plats på mitt papper och allt blev mycket mindre än vad jag tänkt mig. Även om det tog emot så började jag om med tecknandet och valde även ett nytt objekt, även om jag blev ganska nöjd med den jag börjat på först.
Detta eviga malande om att vi inte skall rita fint är också något som jag har svårt för att ta till mig. jag håller helt med om att bildlektionerna skall vara till för alla elever och att alla ska få plats inte bara de som har de klassiska talangerna som exempelvis att rita fint. Men om jag nu tycker om att rita fint, och något invecklat och detaljerat, ska jag inte få lov att göra det då?
Det är jättebra att utveckla sitt tänkande inom nyare och andra konstsätt som fler kan ha lätt för att bemästra i allmän nivå, men om man har ett behov av det andra också bör man då inte få fördjupa sig i det också? Jag är kluven till det hela. Jag vet bara att jag just nu vill rita fint och finner det svårt att inte göra det.
Som i mitt skissblock som vi tilldelats. Där ritar jag automatiskt "fint" för det är mitt sätt att teckna på och vad jag trivs med, och när jag försöker att inte göra det så vet jag för det första inte riktigt hur jag skall göra istället, och jag tycker sällan om det jag gör.
Nu blev det lite av allt nedskrivet, men det är sådan som cirkulerat i mina tankar denna veckan och så var det med det.
Over and out!
Något som är en återkommande uppmaning är att vi skall sluta rita fint. Bryta våre gränser och ej eftersträva fotolika resultat. Som exempelvis Nike menade under torsdagen, så kan vi använda kamera om det är vad som eftersträvas. (Får väl tillägga att detta inte är ett ordagrant citat av vad Nike sa, utan mer är min tolkning av hennes ord.)
Mattias utmanade oss med att ge oss ordet "gränser" fyra små papper att teckna på. Sedan blev det även flödesskrivning och andra utmaningar i text och bild. Slutresultatet blev ett vykort med en mening på och en av våra bilder, som vi fick skicka till valfri person.
Nike pushade oss sedan till att själva ta kontrollen över vad vi vill göra, och inte låta oss bli begränsade av materialet vi har framför oss. Inte heller vara begränsade av våra tankar och uppfattningar av objektet utan våga utforska det och finna det som faschinerar oss med det.
Detta var faktiskt svårare än vad jag trodde. Jag satte mig ned på golvet och började kolla på mina nypon jag plockat in, och fann en liten kvist på dessa som jag valde att fokusera på. Men när jag satt där o skissa upp den så blev det plötsligt så att hela objektet krävde plats på mitt papper och allt blev mycket mindre än vad jag tänkt mig. Även om det tog emot så började jag om med tecknandet och valde även ett nytt objekt, även om jag blev ganska nöjd med den jag börjat på först.
Detta eviga malande om att vi inte skall rita fint är också något som jag har svårt för att ta till mig. jag håller helt med om att bildlektionerna skall vara till för alla elever och att alla ska få plats inte bara de som har de klassiska talangerna som exempelvis att rita fint. Men om jag nu tycker om att rita fint, och något invecklat och detaljerat, ska jag inte få lov att göra det då?
Det är jättebra att utveckla sitt tänkande inom nyare och andra konstsätt som fler kan ha lätt för att bemästra i allmän nivå, men om man har ett behov av det andra också bör man då inte få fördjupa sig i det också? Jag är kluven till det hela. Jag vet bara att jag just nu vill rita fint och finner det svårt att inte göra det.
Som i mitt skissblock som vi tilldelats. Där ritar jag automatiskt "fint" för det är mitt sätt att teckna på och vad jag trivs med, och när jag försöker att inte göra det så vet jag för det första inte riktigt hur jag skall göra istället, och jag tycker sällan om det jag gör.
Nu blev det lite av allt nedskrivet, men det är sådan som cirkulerat i mina tankar denna veckan och så var det med det.
Over and out!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar